Tuesday 7 March 2017

Pengalaman Cyst

Assalamualaikum.

Siapa yang pernah dengar penyakit cyst? Zaman sekarang nie, cyst merupakan satu penyakit yang biasa dalam kalangan wanita.

Antara punca cyst ini adalah disebabkan pemakanan dan juga gaya hidup seseorang.

Saya nak kongsi sedikit pengalaman saya.

Ye, betul. Saya pernah ada sejarah cyst tahun 2015.

Sebelum tahu saya ada cyst, saya memang tahu akan kewujudan penyakit ni. Sebab beberapa rakan sekerja turut mengalami perkara serupa sewaktu hamil. Mereka bernasib baik tak perlu menjalani sebarang pembedahan disebabkan cyst tersebut mengecut bila bayi dalam kandungan membesar.

Lain pula kes saya.

Saya dapat kesan akan cyst sebab perut dah rasa sakit sangat sampai ke pinggang. Duduk tak selesa, perut rasa senak dan kerap kali membuang air kecil. Mula-mula doktor sahkan saya ada 2 ketul cyst besar dan kecil (tak ingat saiz) di sebelah ovari kanan. Yang besar around 4x6 tak silap dan doktor memang nasihatkan untuk buang. Waktu tu, perasaan bercampur baur tak sangka dapat ujian sebegini sehingga perlu membuat pembedahan.

Waktu tu jugak cuba ikhtiar dengan supplement Qaseh Adinda. Pulun juga minum setiap hari untuk kecutkan semula cyst tu.

Setelah beberapa minggu pergi semula buat check-up dan alhamdulillah salah satu cyst (bersaiz kecil) dah hilang. Tinggal seketul yang besar. Saiz tetap juga tidak berkurang. Dan akhirnya, saya nekad dengan keputusan buat pembedahan untuk membuang ketulan cyst setelah saya rujuk dengan beberapa orang doktor pakar dari beberapa klinik dan hospital.

14 April 2015- Pembedahan membuang cyst. Lepas buang doktor maklumkan cyst yang dibuang tu jenis chocolate cyst. Lebih kepada endometriosis. Takutnya perasaan time tu walaupun dah buang cyst.

Dalam hati nekad juga nak pantang makanan yang boleh menyebabkan cyst atau endo nie. Beberapa minggu lepas pembedahan, jumpa semula denga doktor untuk check-up. Doktor maklumkan punca chocolate cyst adalah disebabkan kitaran haid. Dimana, apabila turun darah haid, darah yang sama akan bergumpan dan membentuk ketulan di ovari. 90% chances untuk cyst ada kalau kita period datang. Akhirnya doktor nasihatkan untuk berhentikan kitaran haid bagi tempoh 6 bulan. Maka saya ambil lucrin untuk 3 bulan sekali. Harga pun boleh tahan mahalnya. Walaupun begitu, still ada 1% cyst datang. Takpelah 90% dengan 1% banyak sangat dah tu beza.

Dalam tempoh ambil suntikan lucrin tu, memang ada kesan sampingan pada badan saya. Antaranya:
1) Sembelit tahap teruk punya.
2) Cepat rasa panas dan sejuk. Mostly badan akan cepat panas. Jadi kena sentiasa ber'aircond' walaupun di rumah. Dalam kereta pun macam tu. Cepat betul berpeluh. Kalau boleh nak full je sentiasa aircond kereta.
3) Cepat rasa penat dan lapar.

Disebabkan kesan-kesan ni lah, saya pun mula mengambil beberapa supplemen dari shaklee. Yang terbaik semestinya OSTEMATRIX.

Saya tak pernah sembelit sebelum nie, tapi sejak ambil suntikan lucrin ni memang dahsyat betul penangan sembelit. Pernah hampir sejam dalam bilik air nak membuang tapi tak dapat. Seksanya rasa. Bila dah cuba dengan ostematrix nie, alhamdulillah memang senang nak membuang. Hari-hari membuang takde masalah. Cuma kena sentiasa konsisten ambil setiap malam. Kalau sekali skip, maka sehari juga lah susah nak membuang.

Yang kedua saya ambil VIVIX. Ini antara ikhtiar saya juga untuk sembuhkan luka dalaman dan juga untuk prevent cyst. Cuma bila stok dah habis, payah pula nak keluarkan duit untuk beli yang lain. Doakan saya dapat menyimpan untuk membeli yang lain pula ye.

Oh, lagi satu saya juga ada ambil ZINC hadiah dari seorang sahabat ketika tempoh 'berpantang'. Amalkan zinc untuk sembuhkan luka dalaman dan juga luka pembedahan. Dan resultnya, parut saya cantik je. Tak timbul pun. Alhamdulillah.

Bermulalah episod cinta saya bersama shaklee!!.

Jadi kepada anda, silalah jaga pemakanan dan kesihatan diri. Nikmat sihat terlalu besar untuk disia-siakan.



No comments:

Post a Comment